Friday, September 15, 2017

چرا بعضی فکر میکنند کمونیست ها و سوسیالیست ها فقط چپ هستند؟

جواب کوتاهش اینه که این افراد ضعف در علوم سیاسی سیاسی دارند

حالا چرا؟
پنج گرایش سیاسی داریم یکی چپ یکی راست و دو تا دیگر حالات افراطی این دو هستند. میانه رو ها هم وسط این طیف هستند.
نکته: موقعیت در طیف سیاسی یا گرایش سیاسی نسبت به حکومت یک کشور تعریف میشه.
حالا راست ها کیا هستند؟
راستها کسانی هستند که بر مفاهیم قدرت، سلسله مراتب، دستور، وظیفه، سنت، ارتجاع یا بازگشت به عقب و ناسیونالیسم تاکید دارند.
چپ ها کیا هستند؟
چپ ها کسانی هستند که تاکیداتشون بر مساوات، برادری، حقوق مثل حقوق بشر، پیشرفت، رفرم و ینتر ناسیونالیسم هست.
از دیدگاه فلسفه سیاسی نظام حاکم به ایران یک سیستم سلطنت انتخابی هست و همچنین یک سیستم تئوکراسی هست.
حالا در سیستم ایران چه کسانی چپ هستند؟ بنا به تعریف بخشهایی از اپوزیسیون که خواهان تغییر هستند چپ هستند. مثل سوسیالیست ها، لیبرال ها، کسانی که به سکولاریسم اعتقاد دارند، کسانی که به حقوق بشر اعتقاد دارند، کمونیست ها، سوسیال دموکرات ها، اتحادیه های کارگری آنارشیستها، کسانی که به پادشاهی پارلمانی اعتقاد دارند، مجاهدین،اصلاح طلبان غیر حکومتی، فدائیان اقلیت، توده ای ها و ملی گراها.
کیا راست هستند؟
ذوب شدگان در ولایت، ناسیونالیست هی افراطی، فاشیست ها، سلطنت طلب ها، آدم های سنتی، طرفداران اسلام و شریعت و سپاه پاسداران.
حالا میانه رو کسی هست که گاهی چپه گاهی راست و بقولی بهشون میگن مودریت. کیا میانه رو هستند؟ اصلاح طلبان حکومتی و اعتدالگرا ها و حزب بادی ها و همچنین کسانی که هم اعتقادات چپ دارند و هم راست ولی اعتقادات افراطی ندارند یا گرایشی به هیچ مسئله سیاسی ندارند.
هیچ کسی نیست که گرایش سیاسی نداشته باشد بنا به تعریف هر کسی یک جای طیف سیاسی قرار میگیرد و اگر کسی بگوید من گرایش سیاسی ندارم یعنی سواد سیاسی ندارد. البته ایرادی هم ندارد. بلاخره همه سواد سیاسی ندارند. ولی هر کسی دانسته و ندانسته یک جای این طیف قرار میگیرد.
بعد از این مقدمه طولانی حالا بریم سر پاسخ به این مطلب که چرا فقط کمونیست ها چپ نیستند.
اولا بنا به تعریف چپ نیستند و در مقدمه توضیخ دادم. این که مثلا بگوییم لیبرالها چپ نیستند مثل این است که بگوییم مثلث متساوی الساقین مثلث نیست و فقط مثلث متساوی الاضلاع مثلث است.
دوما بنا به تعریف طیف سیاسی نسبت به نظام حاکم و موجود تعریف میشود واین مسئله بر میگردد به انقلاب فرانسه و اصلا اون زمان کمونیست ها نبودند که بخواهند چپ باشند. ولی افکار کمونیستی در سیستم ایران چپ محسوب میشود بنا به تعریف چپ.
سوما چون نسبت به نظام حاضر این الفاظ تعریف میشوند مثلا یک لیبرال در کوبا چپ است ولی یک کمونیست راست محسوب میشود چون سیستم کمونیستی محسوب میشود.
کمونیستهایی که واژه چپ را مختص به کمونیسم میدانند اساسا به این تعریف تجاوز میکنند. خب کسانی که فعالیت سیاسی نمیکنند لازم نیست این مسائل را بدونند. ولی کسانی که فعالیت سیاسی میکنند باید (مسئله بایدیه) یا علوم سیاسی آشنا باشند.
به نظر شما چرا کمونیست ها فکر میکنند فقط آنها چپ هستند؟

No comments:

Post a Comment